Waarom roken?

Voor rokers horen sigaretten bij het dagelijks leven. U rookt bijvoorbeeld bij de koffie of na het eten, of als er sprake is van spanning en stress. Hoe komt dat? De verslavende stof nicotine is binnen tien seconden in uw hersenen. Nicotine werkt dus heel snel.




U raakt gauw gewend aan een bepaalde hoeveelheid nicotine in uw bloed. Bovendien koppelt u roken aan uw dagelijkse gewoonten. Bepaalde momenten op de dag geven u heel erg het gevoel dat daar een sigaret bij hoort. Daarom heeft u steeds weer zin in roken. Verslaving is de belangrijkste reden waarom mensen blijven roken.

Heb ik een probleem?

Roken is ongezond, zowel voor uzelf als voor de mensen om u heen. Uw conditie gaat achteruit en u heeft minder energie. Bovendien heeft u meer kans op:
  • doffe huid en haren;
  • ontstekingen van de neus en -bijholten, het tandvlees, de keel en de oren;
  • maagzweren;
  • verminderde vruchtbaarheid (zowel bij mannen als vrouwen);
  • eerder in de overgang komen en sneller last hebben van botontkalking (vrouwen);
  • verminderde seksuele potentie (mannen);
  • ernstige aandoeningen van de luchtwegen (astma, chronische bronchitis, longemfyseem)
  • ernstige hart- en vaatziekten (zoals beroerte, bloedvatvernauwing en hartinfarct);
  • verschillende soorten kanker (van de longen, de keel, de slokdarm, de alvleesklier, de blaas, de nieren en de baarmoederhals);
  • jonger sterven dan niet-rokers.
Roken in de zwangerschap is schadelijk voor uw baby. Roken in huis verhoogt de kans op luchtwegaandoeningen bij uw kind(eren).

Voordelen van stoppen

Dat roken ongezond is, weet u natuurlijk al. Stoppen met roken is goed voor uw gezondheid. Wanneer u stopt, merkt u al snel de voordelen.
  •     uw conditie gaat vooruit
  •     u heeft meer lucht en kunt gemakkelijker ademen
  •     u voelt zich frisser en fitter
  •     uw huid en haar zien er beter uit
  •     u proeft en ruikt beter
  •     uw stem klinkt helderder
  •     uw rokershoest verdwijnt
  •     u bent minder vaak verkouden
  •     u bespaart geld.
Mensen zijn vaak trots op zichzelf als het stoppen is gelukt. Zij vinden zichzelf een goed voorbeeld voor hun kinderen. Kinderen die in een rookvrij huis wonen, hebben minder vaak last van verkoudheid, oorontsteking en hoesten.

Wat kan ik zelf doen?

  • Stoppen met roken is moeilijk. Daarom is het belangrijk dat u dit goed voorbereidt.
  • Denk na wat voor uzelf de voordelen zijn van stoppen. Wat wilt u graag?
  • Wat vindt u moeilijk aan stoppen? In welke situaties verlangt u naar een sigaret? Bedenk alvast wat u in die situaties gaat doen in plaats van roken. Rookt u altijd na het eten? Dan kunt u zich voornemen om dan een eindje te gaan wandelen, de krant te lezen of een vriend te bellen. Als u zich goed voorbereidt, komt u straks minder gauw in de verleiding om weer te gaan roken.
  • Probeer de momenten waarop u meestal naar een sigaret verlangt, te vermijden.
  • Stoppen met roken kan op verschillende manieren. Kies een manier die bij u past. Praat en lees erover. Op internet vindt u informatie over verschillende tests, hulpmiddelen en vormen van begeleiding bij stoppen met roken.

Ondersteuning en begeleiding

Stoppen met roken lukt beter als u daarbij ondersteuning en begeleiding krijgt.
  • Vertel aan de mensen om u heen dat u gaat stoppen. Zoek steun bij familie, vrienden en collega’s.
  • Maak afspraken voor een vorm van hulp of begeleiding (programma voor stoppen met roken). U kunt deskundige begeleiding krijgen via internet (online) of telefoon, in groepsgesprekken en cursussen, of door gesprekken met een ervaren trainer of begeleider.
  • Neem contact op met uw huisarts.

Hulpmiddelen en medicijnen

Als u meer dan tien sigaretten per dag rookt, lukt het soms beter om te stoppen als u daar tijdelijk hulpmiddelen of medicijnen bij gebruikt.
Nicotinevervangende middelen (meestal pillen of pleisters) zorgen ervoor dat uw lichaam nicotine binnenkrijgt. U kunt dan leren omgaan met een dagelijks leven zonder roken, want uw lichaam vraagt dan niet om nicotine. Nicotinevervangende middelen kunt u kopen bij de apotheek of drogist.

Mensen die al vaker zijn gestopt en weten dat zij enorm naar roken blijven verlangen, kunnen overwegen medicijnen te gebruiken om de behoefte en de ontwenningsverschijnselen te verminderen. Voor deze medicijnen heeft u een recept van uw huisarts nodig.

Wanneer naar de huisarts of praktijkondersteuner?

Als u overweegt om te stoppen met roken, is het goed om eens met uw huisarts of praktijkondersteuner te gaan praten. Uw huisarts zal u graag helpen en adviseren over hulpmiddelen bij stoppen met roken. Uw huisarts heeft een praktijkondersteuner die u speciaal bij stoppen met roken kan begeleiden. Het is al veel mensen gelukt om met hulp uit de huisartspraktijk te stoppen.

Meer weten?