Bewegen en sporten

Bewegen heeft veel voordelen. Als u veel beweegt, voelt u zich sterk en gezond. Uw conditie wordt beter en uw spieren en botten worden sterker. Ook slaapt u vaak goed en wordt u minder snel moe.


Hoe kunt u veel bewegen?

Hieronder staan vijf adviezen voor goed en gezond bewegen.

1. Beweeg vijf dagen per week

Probeer vijf dagen of meer een half uur per dag actief te bewegen. Bijvoorbeeld iedere dag drie keer tien minuten. Of twee keer een kwartier, dat maakt niet uit. Als u maar in totaal een half uur per dag extra beweegt. Actief bewegen is bijvoorbeeld fietsen, wandelen of in de tuin werken.

Let op: iedere dag een half uur bewegen is beter dan twee keer per week een uur hard sporten.

2. Kies een beweging die goed voor u is

Het is belangrijk dat u sneller gaat ademhalen, gaat zweten en dat uw hart sneller gaat kloppen. Pas wel op dat u niet te veel doet. Tip: u moet tijdens het bewegen gewoon kunnen praten. Kunt u niet meer praten, wordt u duizelig of krijgt u het benauwd? Doe het dan even rustiger aan. Als u iedere keer klachten krijgt als u beweegt, neem dan contact op met de praktijk. We kijken dan welke beweging goed voor u is.

3. Bewegen is leuk

Beweeg op een manier die u leuk vindt en die het beste bij u past. U kunt ook afwisselen. Bijvoorbeeld de ene dag fietsen, de andere dag zwemmen of wandelen. Als u vaker beweegt, dan gaat het steeds makkelijker. En uw conditie wordt beter.

4. Samen bewegen

U kunt het makkelijker volhouden als u samen beweegt. Spreek bijvoorbeeld af met een vriend of vriendin. Of ga naar een sportcentrum bij u in de buurt. Daar zijn deskundigen die u willen helpen.

5. Vaker bewegen

Probeer vaker te bewegen. Neem bijvoorbeeld de trap in plaats van de lift. Pak de fiets in plaats van de auto. Wandel naar de brievenbus of naar de winkel. En let erop dat u niet uren op een bank of stoel zit, bijvoorbeeld als u televisie kijkt of achter de computer zit. Probeer ook dan te bewegen.


Afbeeldingsresultaat voor bewegen

Handige links

Zeeland in Beweging

PeriScaldes werkt samen met Zeeland in Beweging. Zeeland in Beweging zet zich in om mensen met een verhoogd risico op of al reeds bestaande Diabetes, Hart en/of vaatziekten, Astma en/of COPD het positieve effect van bewegen te laten ervaren!

De Zeeland In Beweging Challenge is een compleet beweegprogramma, georganiseerd door huisartsen, praktijkondersteuners, fysiotherapeuten, diëtiste en leefstijlcoach. Een traject van 5 maanden waarbij er elke week vanuit de huisartsenpraktijk gewandeld wordt, waarbij beweegadvies, en voedingsadvies aan bod komen door middel van informatieavonden en waarbij de gezondheidsdoelen en de progressie worden bijgehouden en ondersteund.

www.zeelandinbeweging.nl