Waarom alcohol

In Nederland drinkt 80 procent van de mensen regelmatig. Alcohol zorgt voor gezelligheid en ontspanning op de sportclub, met collega’s na het werk of wanneer u met vrienden uitgaat.




Alcohol wordt ook wel als hulpmiddel gebruikt om te ontspannen en even nergens aan te hoeven denken. Bijvoorbeeld wanneer u moe bent, zorgen heeft of ergens tegen opziet; wanneer u zich onzeker, somber of eenzaam voelt, of last heeft van angst, pijn of verdriet.

Sommige mensen drinken op vaste momenten, bijvoorbeeld bij thuiskomst, bij het televisiekijken of bij het lezen van de krant, of voor het slapengaan. Zo wordt het drinken ongemerkt een dagelijkse gewoonte. Voor u het weet drinkt u vaker of meer dan goed voor u is.

Verantwoord alcoholgebruik

In één standaardglas bier (250 cc), wijn (100 cc) of sterke drank (35 cc) zit ongeveer evenveel alcohol.   
Volwassenen wordt aangeraden niet meer dan één à twee standaardglazen per dag te drinken.
  • Om te voorkomen dat het drinken een gewoonte wordt, is het verstandig zeker twee dagen per week niet te drinken.
  • Als u toch een keer te veel heeft gedronken, drink dan daarna twee dagen niet om uw lichaam de kans te geven hiervan te herstellen.
  • Drink niet als u zwanger bent of wilt worden of als u borstvoeding geeft.
  • Voor jongeren kan alcohol extra schadelijk zijn. Drink daarom geen alcohol als je jonger dan 18 jaar bent.

Voordelen van minder drinken

Als u weinig of geen alcohol drinkt, presteert u beter. U bent fitter, u denkt helder en u kunt zich beter concentreren. U kunt problemen op uw werk of thuis beter aan. Bovendien voorkomt u de schadelijke effecten van alcohol en het ontstaan van gewenning en afhankelijkheid.

Schadelijke effecten

Alcohol heeft nadelen, zowel op korte als op lange termijn. Als u alcohol heeft gedronken bent u minder alert, u kunt situaties minder goed beoordelen, uw reactie- en coördinatievermogen worden minder en u raakt snel uw zelfbeheersing kwijt. Dit alles kan ernstige gevolgen hebben. In het verkeer kan een ongeluk ontstaan. Op het werk neemt u misschien de verkeerde beslissingen. Thuis of met vrienden zegt u misschien dingen waar u later spijt van krijgt. U maakt ruzie of wordt agressief, en misschien gebruikt u zelfs geweld. Alcohol kan dus problemen geven, voor uzelf én voor uw naaste omgeving.

Te veel alcohol drinken is ook schadelijk voor uw gezondheid: bijvoorbeeld voor uw lever, slokdarm, maag, darmen, alvleesklier, hart, hersenen en zenuwbanen. U kunt last krijgen van moeheid, slapeloosheid, angst, somberheid, concentratie- en geheugenstoornissen, oprispingen, brandend maagzuur, diarree, erectiestoornissen, gewichtstoename of juist gewichtsverlies.

Voor zwangeren, jongeren, ouderen, en mensen met een psychische of chronische ziekte (bijvoorbeeld suikerziekte), kan drank extra schadelijk zijn. Ook samen met bepaalde medicijnen kan alcohol vervelende gevolgen hebben.

Gewenning en afhankelijkheid

Wanneer u regelmatig alcohol drinkt, begint uw lichaam hieraan te wennen. Als u dan enkele dagen niet meer drinkt, kan uw lichaam gaan ‘protesteren’: U voelt zich vervelend, onrustig of prikkelbaar.

U kunt last krijgen van hoofdpijn, slapeloosheid, angst, zweten, trillen of hartkloppingen. We noemen dit ontwenningsverschijnselen. Wanneer u steeds (meer) alcohol nodig heeft om u goed te voelen of een bepaalde situatie aan te kunnen, dreigt u afhankelijk te worden van de drank. Het drinken gaat uw leven beheersen. Het lukt dan niet goed meer om zelf te minderen of te stoppen.

Wat kan ik zelf  doen?

Het is verstandig om eens na te denken over uw drinkgewoonten. Merkt u dat alcohol soms ook nadelen voor u heeft? Drinkt u misschien meer dan goed voor u is? Dan zou u kunnen overwegen te minderen of (tijdelijk) te stoppen. Begin bijvoorbeeld met op te schrijven wat u per dag drinkt: noteer het aantal glazen met streepjes in uw agenda, en kijk na een of twee weken hoeveel u per week drinkt.
Binnenkort start het Trimbos-instituut samenwerking met het NHG een implementatieonderzoek naar het begeleid aanbieden van online zelfhulpprogramma’s voor alcohol, zoals drinktest.nl en minderdrinken.nl, in de huisartsenzorg.

Wanneer naar de huisarts?

Maak een afspraak met uw huisarts wanneer u wilt praten over uw drinkgewoonten. Als u overweegt te minderen of te stoppen met drinken, dan kan de huisarts u daarbij helpen. Met ondersteuning is de kans dat u slaagt groter. Neem eventuele notities over uw drinkgewoonten mee. Ook als u over de drinkgewoonten van uw partner of kind wilt praten, kunt u voor ondersteuning en advies contact opnemen met uw huisarts.

Alcohol zelftest

Wilt u een advies krijgen dat aansluit bij uw drankgebruik? Doe dan de test op drinktest. Als je jonger bent dan 18 jaar, kijk dan op www.watdrinkjij.nl.
Voor een persoonlijk gesprek kunt u ook bellen met de Alcohol Infolijn (tel. 0900-5002021, € 0,10 per minuut). De gesprekken zijn vertrouwelijk en anoniem. Meer informatie vindt u op www.alcoholinfo.nl.

Minder drinken of stoppen met drinken?

Minderdrinken.nl is een gratis en anonieme online cursus voor volwassenen die zelfstandig hun alcoholgebruik willen minderen. Doe de zelftest om te kijken of de cursus aansluit op uw drinkgedrag.

Meer weten?

Alcohol algemeen
Advies alcoholgebruik volwassenen
Minder drinken of stoppen
Omgaan met een drinker
Alcohol in de wet
Gratis leefstijladvies